سوله آکام فلز

رویدادی برای تبیین توانمندی‌های صنعت ریز الکترونیک و معرفی پیشکسوتان

برنامه رویداد صنعت ریز الکترونیک از سوی کارگروه صنعت میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد جاری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، صنعت میکروالکترونیک و میکرو فتونیک طی سال‌های اخیر در کشور توسعه یافته است، ضمن آنکه طی سه دهه گذشته، ظرفیت نیروی انسانی در این صنعت نوپا به میزان خوبی گسترش یافته و متخصصان و دانشمندان خوبی در این حوزه تربیت شده‌اند و برآورد می‌شود طی سه دهه اخیر بیش از دو هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مرتبط با این حوزه شامل “طراحی مدارات الکترونیکی و فتونیک” آموزش دیده و تربیت شده‌اند و تعداد متخصصانی که پس از اخذ تخصص در این رشته نیز بازگشته‌اند، به بیش از ۱۰۰ نفر بالغ شده؛ ولی هنوز در کشور مشاغل متناسبی برای این دسته از دانش‌آموختگان فراهم نشده است.

در کنار این چالش، نیاز کشور به تامین قطعات الکترونیک در بخش‌های مختلف صنعتی از قبیل مخابرات، صنعت لوازم خانگی، خودرو، سلامت و صنعت دفاعی، واردات گسترده قطعات و ماژول‌های الکترونیکی را به کشور تحمیل کرده است و در این راستا در سه دهه اخیر وزارتخانه‌های صمت، دفاع و در یک دهه اخیر معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات، تلاش‌هایی به منظور تامین زیر ساخت تولید قطعات الکترونیک را در کشور آغاز کرده‌اند که هر یک به دلیل تغییرات مدیریتی، ناقص بودن طرح و یا عدم هماهنگی با سایر نهادها به نتایج پر ارزشی منجر نشد و نتوانستند این چالش را به صورت مشترک حل کنند.

مطالعات میدانی نشان می‌دهد که حل این دو چالش (ایجاد مشاغل برای دانش آموختگان این حوزه و تامین قطعات) در گرو همکاری و هماهنگی نهادهای علاقه‌مند به توسعه صنعت میکروالکترونیک و میکرو فتونیک است و بدون داشتن یک برنامه مشترک ملی، امکان حل همزمان این چالش‌ها ممکن نخواهد بود.

در این راستا کارگروه صنعت میکروالکترونیک معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری طی یک سال از فعالیت از خرداد ۱۴۰۰ تاکنون توانسته است بیش از ده‌ها نفر از متخصصان و بیش از ۶۰ نهاد حاکمیتی، صنعتی و دانشگاهی را برای همکاری مشترک در این حوزه مهم هماهنگ و هم‌راستا کند. این کارگروه تاکنون دو محور فعالیت را در راستای زنجیره ارزش قطعات الکترونیک پر کاربرد و زنجیره ارزش مشتقات سیلیکون در برنامه‌های خود دنبال کرده است.

بر این اساس این کارگروه رویداد ملی “صنعت ریز الکترونیک” را با مشارکت نهادهای متعدد و با هدف نمایش قابلیت این صنعت نوپا در کشور برگزار خواهد کرد.

هدف از برگزاری این رویداد نمایش توانمندی و برنامه‌های سال ۱۴۰۱ برخی از نهادهای زیست بوم صنعت ریز الکترونیک، ارائه مطالبات و نیازهای کلان زیست بوم‌های تخصصی همجوار از صنعت نوپای ریز الکترونیک، معرفی برنامه‌های همکاری بین نهادهای تخصصی در این حوزه و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان این صنعت عنوان شده است.

این رویداد در روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ماه در صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور نمایندگان بیش ۱۰۰ نهاد و سازمان مرتبط با صنعت میکروالکترونیک برگزار می‌شود. معرفی برنامه‌های صنعت، مطالبات از صنعت، تقدیر از پیشکسوتان صنعت و توافقات بین نهادهای صنعتی از برنامه‌های این رویداد به شمار می‌رود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است-پیام امروز

دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خرداد امسال در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند؛ طبق مصوبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *