سوله آکام فلز

رویکرد فعالانه دولت باعث بهبود شاخص های اقتصادی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته دولت، فرا رسید و ما مردم ایران، پس از یکسال مهم، ناظر بر پرونده عملکرد دولت سیزدهم هستیم. بر دلسوزان پوشیده نیست که کاوشگری منصفانه و دیده‌بانی عالمانه در مسیر پیموده و بازبینی جدی نسبت به اهداف و نتایج، بهترین کمک‌کار برای بهبود حکمرانی در کشور است.

همگان آگاهند دولت حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی، در شرایطی مسند مدیریتی کشور را در اختیار گرفته است که پیش از آن موجی بلعنده از ناامیدی نسبت به عملکردها، مردم را در خود فرو برده بود. برای این ناامیدی تلخ‌ ریشه‌های بسیار و درهم‌تنیده‌ای ذکر می‌شود؛ که بخشی از آن به دشمنی و دست‌اندازی‌های باند نفاق و نفوذ در داخل کشور بر می‌گردد و بخشی از آن در ناکارآمدی‌ها و بی‌تدبیری‌های مزمن دولت هشت ساله آقای روحانی ریشه دوانده است؛ و البته نمی‌توان در این ریشه‌یابی نسبت به اوضاع وخیم جهانی، جنگ‌ها، رقابت‌ها و از همه مهمتر فراگیری بیماری کرونا، بی‌توجه بود. اما به هرتقدیر در شرایطی که مردم از هرگونه حرکت سازنده در پیشرفت کشور ناامید شده بودند، با حجم انباشته‌ای از امیدها و مطالبات، به برنامه‌ها و وعده‌های دولت آقای دکتر رئیسی رأی دادند.

تردید نداریم که دولت محترم در طول ماه‌های گذشته، اقدامات مؤثر و امیدآفرین بسیاری انجام داده است؛ از جمله انجام سفرهای استانی که با ثبت نصابی مهم توانسته است در کمتر از یکسال، تمام استان‌های کشور را با حضور رئیس جمهور و وزرای کابینه، سرکشی مستقیم کند و همین رویکرد است که توانسته مدل حکمرانی را از تهران‌نشینی پشت میز و فخرفروشانه به مدیریت جهادی دلسوز و حاضر در میدان تغییر دهد.

دولت مستقر با هوشمندی مثال‌زدنی توانسته است با مدیریت دیپلماسی و مذاکرات و پیشبرد پرونده هسته‌ای، مصائب اقتصادی را به ماجرای تحریم گره نزند و بر خلاف دولت سابق، ذهن مردم و فعالان اقتصادی را نسبت به نتیجه مذاکرات شرطی نکند؛ به ویژه اینکه با اتخاذ رویکردی فعالانه، همکاری‌های خود را با کشورهای منطقه و همسایگان توسعه داده و شاخصه‌های اقتصادی را بهبود بخشد.

موارد بسیار دیگری را می‌توان به فهرست موفقیت‌ها و درخشش‌های دولت افزود. اما به رغم این خدمتگزاری صادقانه؛ کماکان چند نگرانی موجود است که باید نسبت به آنها تذکر داد.

نخستین نگرانی درباره برخی وعده‌های بزرگ و حیاتی دولت است که در حال حاضر گزارش‌های دلگرم‌کننده‌ای از آن به گوش نمی‌رسد؛ از جمله وعده ساخت چهارمیلیون مسکن، بهبود وضعیت اشتغال، کنترل قیمت‌ها و مهار غول هفت‌سر تورم. گرچه دولتمردان در این مسیر کوشش‌های ارزشمندی به خرج داده و امیدوارند نتایج میان‌مدت آن به زودی فضای زندگی مردم را بهبود دهد؛ اما بهرحال نمی‌توان نسبت به این موارد مهم بی‌توجه باقی ماند.

نگرانی دوم ناظر به اقدامات تحولی است که انتظار می‌رود دولت در برخی بخش‌های پیشران در کشور رقم زند از جمله فضای علم و دانش، تولید دانش‌بنیان، توسعه آموزش و پژوهش. درسالی که از طرف رهبر عظیم الشان انقلاب “اقتصاد، اشتغال آفرین، دانش بنیان” نامیده شده، متولیان حوزه علم و فناوری چه برنامه مدونی ارائه نموده وچه اقدامات موثری انجام داده اند. چرا بسیاری از کارگزاران ارشد و وزرا برخلاف نظر رئیس جمهور محترم از همفکری با نخبگان وتشکیل اتاق فکر دوری نموده وعملکرد موفقی از خود نشان نداده اند. باتوجه به انتظارات گسترده مردمی ومشکلات پیچیده موجود تکلیف وزرای ناموفق وبدون نگاه تحولی چیست.

مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی، به عنوان یک نهاد نخبگانی و دانشگاهی، ضمن حمایت کامل از دولت سیزدهم و اعلام وفاداری به برنامه‌ها و مأموریت‌های تعریف شده توسط رئیس جمهور محترم، نسبت به عدم تحول در وضعیت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های علمی کشور ابراز نگرانی می‌کند.

این مجموعه دانشگاهی با گستره فراوان در عمده دانشگاه‌های سرتاسر کشور، در طول جلسات متعدد و استماع سخنان کارشناسان و مدیران تحلیل ها و ارزیابی های متعددی از وضعیت دانشگاهها دراختیار دارد که نشان دهنده رویکردهای ایستا و غیر تحولی است بدون‌شک بایستی پیشران حرکت‌های کشور را در حوزه‌های علم و دفناوری تعریف کرد و چنانچه این موتور محرک به نحو درستی راه‌اندازی و تقویت نشود بقیه برنامه‌های بخشی ابتر و ناکام خواهد ماند و خسارت‌های غیر قابل جبرانی از خود به جا خواهد گذاشت.

متأسفانه طبق بررسی‌ها و مشاهدات، کماکان اندیشه روشنی درباره تحول‌بخشی در نظام آموزش عالی مشاهده نمی‌شود که شایسته است ریاست محترم جمهور نسبت به آن اراده جدی‌تری را به میدان آورده و از این روند تکراری و عقب‌گرا، گره‌گشایی کنند.

در پایان با تمام اخلاص و ارادت، به روان پاک و مطهر حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی ایران درود و سلام می‌فرستیم و مقام شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم و با تمام وجود و تلاش، برای این سرزمین اسلامی، آرزوی پیشرفت و عدالت داریم تا وعده الهی محقق شده و دولت کریمه حضرت بقیه‌الله الاعظم در سرتاسر گیتی، پرچم هدایت و سعادت را برافرازد. ان‌شاءالله.

مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی
شهریور ۱۴۰۱

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جلسه مجلس به دلیل به حدنصاب نرسیدن زودتر به پایان رسید-پیام امروز

جلسه علنی نوبت عصر امروز برای ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *