سوله آکام فلز

سقوط قیمت گاز اروپا به پایین‌ترین رکورد از زمان حمله روسیه

قیمت گاز طبیعی اروپا در پی گرم تر شدن هوا و عدم اجرای مکانیزم پرداخت روبل از سوی کرملین تا ماه آینده، روند نزولی خود را کاهش داد و به پایین‌ترین رکورد از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات گاز هلند که قیمت پایه گاز در اروپاست، حداکثر ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۸۴ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید که پایین‌ترین حد از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه بود. بهای این معاملات ۱۴ آوریل یک روز پیش از تعطیلات عید پاک، با ۹.۲ درصد کاهش بسته شده بود.

بازار روی صادرات گاز از روسیه متمرکز شده که بزرگترین تامین کننده گاز اروپاست. به خصوص پس از این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته دستور داد خریداران کشورهای غیردوست باید پول خرید گاز را به روبل پرداخت کنند. یافته‌های وکیلان اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که این مکانیزم پرداخت، تحریمهای اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: اروپا هنوز فرصت دارد پول صادرات گاز روسیه را به روبل پرداخت کند و زمان پرداخت محموله‌های آوریل در ماه مه می‌رسد. با این حال وی توضیح نداد که آیا مشتریان موافقت کرده‌اند که پول گاز را به روبل پرداخت کنند یا حسابهایی که مقرر بود افتتاح کنند را ایجاد کرده‌اند یا خیر.

گرمای بالاتر از حد میانگین در جنوب شرقی اروپا هفته آینده به نقاط دیگر این منطقه خواهد رسید. این وضعیت از فشار روی تقاضا برای گاز طبیعی خواهد کاست.

حتی پیش از جنگ در اوکراین، اروپا با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کرد و با آسیا برای دریافت محموله‌های LNG رقابت می کرد. قیمت معاملات نقدی LNG در شمال شرقی آسیا تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونایی که تقاضا را ضعیف کرده‌اند، ملایم‌تر شده‌اند.

ادموند سیائو، تحلیلگر گاز و LNG شرکت مشاوره FGE اظهار کرد: با ملایم شدن عوامل بنیادین کوتاه مدت، قیمت گاز پایین‌تر آمده است. از بین رفتن تقاضا و گرایش به سوی سوختهای دیگر، از فشار روی قیمتهای گاز اروپایی کاسته است اما رقابت از سوی آسیا دیده می‌شود. معامله‌گران در این فکر هستند که آسیا چه واکنشی به قرنطینه‌های چین خواهد داشت و چه برنامه‌ای برای ذخیره سازی دوباره گاز پیش از زمستان دارد.

با این حال انتظار می‌رود جریان گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین پس از کاهش سفارشهای خرید پیش از عید پاک، پایین‌تر از حد ظرفیت باشد. شرکت گازپروم اعلام کرد صادرات این شرکت مطابق با درخواست‌های مشتریانش است.

ارتش روسیه شب گذشته جنوب و شرق اوکراین را گلوله باران کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد مسکو عملیات نظامی جدیدی را با هدف تصرف شرق منطقه دونباس آغاز کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای ماه آتی ساعت ۹ و ۵۲ دقیقه صبح روز سه شنبه به وقت آمستردام، با ۳.۸ درصد کاهش، ۹۲ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد. بهای معاملات گاز انگلیس ۳.۵ درصد کاهش داشت.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا-پیام امروز

وزارت خارجه آمریکا که به واسطه همراهی و حمایت همه جانبه از جنایت علیه بشریت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *