سوله آکام فلز

عوامل مادی و معنوی آرامش در زندگی انسان

ایسنا/قم استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آرامش در زندگی عوامل مادی و معنوی دارد گفت: ازدواج، مسکن، ثروت، شغل و استراحت در شب از عوامل مادی آرامش در قران کریم است و دینداری، دوستی با خدا و توکل بر او نیز از جمله عوامل معنوی آرامش در زندگی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به عوامل آرامش در زندگی انسان، عنوان کرد: یکی از نیازهای ضروری بشر آرامش است؛ زیرا استرس، افسردگی و تلاطم روحی هم بیماری جسمی می‌آورد و هم آسایش و آرامش را از انسان می‌گیرد.

وی بابیان اینکه معادل کلمه آرامش در قرآن با عنوان سکینه آمده است، اظهار کرد: در قرآن بیان‌شده است که این خدا است که آرامش را در دل  انسان‌ها قرار می‌دهد.

کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه (س) بابیان اینکه راهکارهای رسیدن به آرامش مربوط به رشته روان‌شناسی است، افزود: امروز میان مردم استرس و نگرانی زیاد شده است و دلیل آن هم این است که کشور ما از جمله کشورهایی است که بیشترین مصرف داروهای آرامش‌بخش را دارد و شلوغ‌ترین مطب‌ها، مطب‌های مشاوره و روان‌شناسی است.

وی بابیان اینکه رسیدن به آرامش دو دسته عوامل دارد، گفت: یک دسته، عوامل مادی هستند مانند ازدواج که قرآن همسر را عامل آرامش می‌داند، همان‌طور که طلاق عامل ناآرامی است بنابراین اگر ازدواج از روی اصولش باشد و با تحقیق و رعایت کفویت انجام شود مطمئناً به انسان آرامش می‌دهد.

رفیعی یکی دیگر از عوامل مادی آرامش که در قرآن ذکر شده را منزل و داشتن خانه دانست و گفت: نام مسکن به معنی محل آرامش است؛ عامل دیگر آرامش در قرآن کریم شب است که قرآن می‌فرماید خداوند شب را وسیله آرامش و آسایش قرار داده است.

وی ادامه داد: عامل دیگر آرامش غنا و ثروت است؛ زیرا فقر نا آرامی می‌آورد و در روایت است که فقر زبان انسان‌ها را گنگ می‌کند، همچنین سلامت داشتن مایه آرامش است و این‌ها اموری است که در زندگی انسان آرامش می‌آورد و در دین هم نسبت به آن تأکید شده است.

استاد حوزه علمیه گفت: از جمله وسایل مهم آرامش در روایات ما شغل است و در روایت داریم که مؤمن اوقاتش را با اشتغال پر می‌کند و می‌بینیم که حضور مردان بیکار و بازنشسته در خانه در بسیاری از مواقع باعث درگیری و ناآرامی می‌شود.

وی افزود: فردی که ثروتمند بود در نیمه‌های روز خدمت امام صادق (ع) رسید؛ امام به او فرمودند در این ساعت روز چرا بیکار هستی؟ او جواب داد که من تجارت را تعطیل کردم و نیازی به تجارت ندارم؛ حضرت فرمودند بیکاری عقل انسان را کم می‌کند.

رفیعی بابیان اینکه ما در دین خود عوامل معنوی داریم که به انسان آرامش می‌دهد، گفت: یکی از این عوامل این است که انسان یاد خدا باشد و در دین‌داری خود استقامت کند؛ استقامت در دین بسیار مهم است و به معنی این است که انسان به دستورات دینی عمل کند و اگر خدا گفت نماز بخوان، به نامحرم نگاه نکن و خمس و زکات پرداخت کن این‌ها سخت است و نیاز به استقامت دارد.

وی بابیان اینکه دین‌داری هزینه دارد، گفت: خیلی از ما دین‌داری را در شرایط خوشی می‌خواهیم و تا به مشکلی برمی‌خوریم از دین و خدا شکایت می‌کنیم و خدا را نادیده می‌گیریم.

کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه (س) دومین عامل معنوی آرامش را دوستی با خدا عنوان کرد و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های حکومت امام زمان (عج) این است که اولیاء و دوستان خدا را عزیز می‌کند؛ سومین عامل آرامش هم توکل بر خدا در امور زندگی است که انسان باید ضمن تلاش و کار به خدا توکل کند زیرا توکل بر خدا به معنی دست کشیدن از کار نیست.

وی گفت: توکل یعنی آنچه وظیفه ما است انجام دهیم و توکلمان هم به خدا باشد زیرا نمی‌شود که انسان درس خواندن را کنار بگذارد و با توکل بر خدا بخواهد در کنکور رتبه خوب بیاورد؛ در ازدواج هم باید انسان تحقیق و بررسی کند و همه جوانب را در نظر بگیرد و برای آینده هم توکل بر خدا کند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود-پیام امروز

بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در جشنواره  شعر عربی طوفان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *