سوله آکام فلز

مکانیزاسیون اقتصادی به افزایش تولید آبزیان کمک می‌کند

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: مکانیزاسیون اقتصادی می تواند به افزایش تولید و کاهش هزینه ها در صنعت شیلات کمک کند.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی در رویداد نمایشگاهی شرکت‌های دانش بنیان شیلاتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نمایشگاه امروز، شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه شیلات حضور دارند که دستاوردهای عمدتاً بومی‌سازی شده یا مهندسی معکوس فناوری‌های استفاده شده  در خارج از کشور را ارائه داده‌اند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم بتوانیم یک هم افزایی و همسوئی بین تحقیقات شیلات، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی ایجاد کنیم تا حداکثر بهره‌وری در تولید آبزیان که منتج به افزایش  سرانه مصرف می شود، داشته باشیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اضافه کرد: به نظر می رسد بعد از نشست امروز در سه جلسه متوالی که در انتهای شهریور، مهر و آبان تحت عنوان رویدادهای کسب و کار شیلاتی توسط موسسه تحقیقات شیلات با همکاری سازمان شیلات، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود بتوانیم کلیه مشکلات و نیازهای تولید را در کشور احصا و با کمک شرکت‌های دانش بنیان آنها را حل و فصل کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از مباحث مهمی که می‌تواند به افزایش تولید کمک کند و لازم است بیشتر به آن بپردازیم مکانیزاسیون است. منظور از مکانیزاسیون، مکانیزاسیون اقتصادی است. یعنی بتوانیم در واحد سطح ضمن افزایش تولید حداقل هزینه را داشته باشیم. همچنین بحث بهره وری آب نیز مطرح است. با توجه به اینکه منابع آب شیرین محدود است باید از سایر منابع آبی مانند آب های دریایی در پرورش ماهی در قفس استفاده کنیم و برای گونه‌هایی که در آب های شیرین زندگی می کند نیز ضرورت دارد که از روشهای استفاده کنیم که بهره وری آب داشته باشیم.

به گفته وی ۶۰تا ۷۰ درصد هزینه تولید آبزیان مربوط به غذای آنها است و اگر بتوانیم در این بخش به خودکفایی برسیم قطعا این موضوع می تواند گام بزرگی در افزایش تولید داشته باشد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از فناوری‌های نوین با توجه به بالا بودن هزینه آنها  برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ گفت: شرکت‌هایی که بتوانند قیمت‌های خودشان را به نوعی تنظیم کنند تا به مکانیزاسیون اقتصادی برسند به نفع خودشان و تولیدکنندگان خواهد بود، زیرا در سیستم های پرورشی اگر از تکنولوژی روز استفاده نشود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. بنابراین  ارزش دارد که مقداری هزینه برای مکانیزاسیون شود. در دنیا هم موفقیت کلیه بخش‌های خصوصی در تولید آبزیان متکی به مکانیزاسیون است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

هزار و ۵۰۰ نفر عازم سرزمین وحی شدند-پیام امروز

حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *