سوله آکام فلز

چگونه از از خدا بخواهیم عذر ما را بپذیرد

یک استاد حوزه گفت: ما باید یاد بگیریم که بی‌نیاز از پذیرش عذر در مقابل گناهان خود به درگاه خدا نیستیم و امید است خداوند ما را به موجب اشتباهاتمان ببخشد و عذر ما را بپذیرد و از عذاب ما صرف‌نظر کند.

به گزارش ایسنا، در دعای روز بیستم و هفتم ماه مبارک رمضان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیلَةِ القَدْرِ وصَیرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.»

«خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بارگران را، ای مهربان به بندگان شایسته خویش.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «واقْبَلْ مَعاذیری» می‌گوید: یکی از مضامین این عبارت این است که خدایا من گستاخ نیستم که سر خودم را بالا بگیرم و بگویم گناه کردم، نقص و عیب دارم و هیچ اشکالی هم ندارد، بلکه این عذر آوردن از موضع یک فرد بدهکار و کسی است که مشکلی دارد. گناه کردن خوب نیست اما بدتر از گناه کردن رفتار گستاخانه در عدم پذیرش گناه است به این معنا که فرد گناه‌کار نپذیرد که چه اشتباهی کرده است. این افراد خیلی بعید است که اهل نجات باشند، در مقابل ممکن است فردی مرتکب خط شده باشد اما سریعا از خداوند طلب بخشش می‌کند.

وی با اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه تصریح کرد: افرادی که پس از ارتکاب گناه طلب بخشش می‌کنند دو دسته هستند، دسته اول عذرخواهی می‌کنند اما خودشان را بی‌نیاز از آن می‌دانند که عذرشان پذیرفته شود و دسته دوم در نقطه مقابل این افراد هستند و نیاز دارند که عذرشان پذیرفته شود. برای مثال یک استاد دانشگاه با تاخیر وارد کلاس می‌شود و همان ابتدا عذرخواهی می‌کند بابت اینکه در ترافیک مانده و دیر رسیده است، در اینجا ممکن است برخی این عذر را پذیرفته و برخی نپذیرند اما آن استاد بی‌نیاز از پذیرش عذر خود توسط دانشجویان است.

این استاد حوزه تصریح کرد: در اینجا کسی نمی‌تواند به آن استاد چیزی بگوید و هیچ آسیبی به فرد وارد نمی‌شود. در مقابل تصور کنید یک کارگری دیر به کارگاه خود می‌رسد و کارفرما او را بازخواست می‌کند و

گوید من از ابتدا گفته بودم که برای ترافیک برنامه‌ریزی کن که دیر نرسی و عذر کارگر را نمی‌پذیرد و به این ترتیب از حقوق آن کارگر کسر می‌کند.

حجت‌الاسلام سینایی افزود: در مناجات شعبانیه هم ما به خداوند می‌گوییم خدایا من عذر می‌آورم به تو و بی‌نیاز از پذیرفتن شما نیستم و اگر شما عذر مرا نپذیرید من چه کار باید بکنم و اگر شما نپذیری و بخواهی مرا عذاب کنی چه کسی می‌تواند مانع شما شود و تنها کسی که می‌تواند عذر مرا بپذیرد و مرا عذاب ندهد خود شما هستید.

وی بیان کرد: ما باید یاد بگیریم که بی‌نیاز از پذیرش عذر در مقابل گناهان خود به درگاه خدا نیستیم و امید است خداوند ما را به موجب اشتباهاتمان ببخشد و عذر ما را بپذیرد و از عذاب ما صرف‌نظر کند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

نوای موسیقی خراسان خاموش شد-پیام امروز

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *