سوله آکام فلز

کاشانی‌ها با چاووش‌خوانی به استقبال محرم می‌روند

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: آیین سنتی و مذهبی “چاووش خوان عزای امام حسین(ع)” شهر کاشان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

احمد دانایی‌نیا، امروز(پنجشنبه،۶ مرداد) در آیین رونمایی لوح آیین “چاووش خوان عزای امام حسین” شهر کاشان، اظهار کرد: کاشانی‌ها با چاووش‌خوانی به استقبال ماه عزای اباعبدالله الحسین(ع) می‌روند. قدمت تاریخی چاووش‌خوانی در فرهنگ عزاداری کاشان به دوره صفویه و شاید به دوره‌های پیشین آن بر می‌گردد.

وی افزود: بنا به مستندات، ۲۰ روز مانده به محرم پیرمردی محاسن سفید معروف به چاووش‌خوان پرچم عزای حضرت سیدالشهدا(ع) را بر دوش گرفته و از بازار پا نخل تا انتهای بازار مسگرها چاووش خوانی می‌کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان، تصریح کرد: چاووشی، حرفه‌ای است که نیازمند کلام معنوی، صدا و نفس گرم است، زیرا که قدرت چاووش بر بدیهه گویی، خوش لحنی، شناسایی موقعیت‌ها، شخصیت‌ها و توصیف زائران و عاشقان زیارت استوار است.

دانایی‌نیا گفت: چاووش خوان اگر سید باشد شالی سبز بر گردن می‌آویزد و اگر نباشد شالی سیاه رنگ حمایل سینه خود می‌کند. همچنین چاووش‌خوانی اگر برای بدرقه و پیشواز زائران باشد عَلَمی سبز بر دوش می‌گیرد و اگر برای اعلام ماه عزا باشد پرچمی سیاه بر دوش می‌گیرد و اشعاری با سبک و روشی خاص می‌خواند.

وی تصریح کرد: کسی که چاووش خوانی می‌کند باید دلی پاک داشته باشد. با این شرایط صدای دلنشین و آواز خوش چاووش خوان در دیگران اثر می‌گذارد و بدن‌ها به لرزه در می‌افتد و اشک‌ها نیز از دیدگان جاری می‌شود.

دانایی‌نیا  گفت: کاشان ۴۰ میراث فرهنگی ناملموس فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که ۱۵ اثر آن مربوط به آیین‌های عاشورایی است که در مناطق مختلف این شهرستان در پاسداشت حماسه حسینی اجرا می‌شود. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: نخل به عنوان نمادی از اجتماع مردم برای سوگواری و عزاداری است که در کاشان پنج نخل شامل نخل “سرفره و صدره”، نخل “درب فین”، “نخل درب باغ”، نخل “محله کلهر” و نخل “باباشرف” وجود دارد که غبارروبی و آذین بندی آن‌ها قبل از محرم انجا می‌شود. 

وی تصریح کرد: نخل “صدره و سرفره” قدیمی‌ترین نخل این شهرستان است که در پنجم خرداد سال ۹۵ با شماره ۱۱۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است. آیین توغ شیخ رضا، تعزیه شهر مشکات و آیین شش گوشه نیز از دیگر آیین‌های محرم است که در فهرست میراث معنوی ثبت شده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مضمون سریال «طوبی» با پیاده‌روی اربعین پیوند خورده است/ پخش در محرم و صفر ۱۴۰۳-پیام امروز

  سریال جدید «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان باسابقه تلویزیون در حال ساخت آن است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *