سوله آکام فلز

کاهش نرخ رشد نقدینگی چه اهمیتی دارد؟-پیام امروز


ابتدای سال گذشته بود که بانک مرکزی هدف گذاری خود برای رشد نقدینگی را عدد ۲۵ درصد اعلام کرد حالا روز گذشته اعلام شد نرخ رشد نقدینگی پس از ۵ سال به سطح کمتر از ۲۵ درصد رسیده است.

رشد نقدینگی که بانک مرکزی با اشاره به روند نزولی آن اعلام کرد: مروی بر تحولات نقدینگی طی سال­‌های اخیر نشان می­‌دهد که این متغیر طی یک روند نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و با تداوم این روند نزولی به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است که این امر بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و دستیابی به اهداف کنترل مقداری کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده ۲۵ درصدی برای پایان سال ۱۴۰۲ است.

تحقق هدف‌گذاری رشد نقدینگی

در ادامه هم شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسید که اگر این عدد را با مقاطع مشابه سال‌های گذشته مقایسه کنیم آخرین بار در سال ۹۷ بود که نرخ رشد نقدینگی کمتر از ۲۵ درصد بود و بعد از گذشت ۵ سال توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به سطوح کمتر از ۲۵ درصد برسانیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: در سال گذشته هدف گذاری ۲۵ درصد در نظر گرفته شده بود که این عدد فعلی نسبت به هدف گذاری خود معادل ۰.۷ درصد بهتر شده است. نسبت به بیست سال منتهی به ۱۴۰۲ نرخ رشد نقدینگی کشور معادل ۲۸.۵ درصد بوده که این عدد فعلی نسبت به سطوح بلند مدت هم بهتر است.

کاهش رشد نقدینگی و رسیدن به اهداف تعیین شده که وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در خصوص آن در  گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: عملا رشد نقدینگی مشابه میزان غذا خوردن انسان است زمانی که سیستم بدنی و گوارش انسان سالم باشد اگر غذای متعادلی را مصرف کند سیستم بدن می‌تواند این غذا را هضم و تبدیل به انرژی کند مشابه آن در اقتصاد هم به همین شکل است یعنی اگر ساختار‌های اقتصادی سالم باشد و بخش واقعی اقتصاد خوب کار کند نقدینگی که درون اقتصاد پمپاژ می‌شود به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت و به انرژی یعنی رشد اقتصادی تبدیل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: البته که در تمام اقتصاد‌های سالم هم اگر رشد نقدینگی بیش از حد باشد مصداق پرخوری انسان است حتی اگر انسان سالم هم بیش از حد پرخوری کند معده توان هضم ندارند در اقتصاد هم درست به این شکل است اگر رشد نقدینگی بیش از اندازه باشد به دلیل عدم توانایی در هدایت به بخش واقعی رشد نقدینگی تبدیل به تورم می‌شود. حالا بانک مرکزی تلاش به مهار رشد نقدینگی کرده است‌.

شقاقی می‌گوید: در کشور ما بخش واقعی اقتصاد به خوبی کار نمی‌کند از سوی دیگر هم پمپاژ نقدینگی بیش از حد است که حاصل این اتفاق سبب تورم می‌شود، اما حالا آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد نقدینگی به هدف تعیین شده رسیده است.

کنترل تورم با کاهش رشد نقدینگی

پیش از این هم مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی در این راستا به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: زمانی که نقدینگی خلق می‌شود اگر به سمت تولید سوق داده نشود به سوی بازار‌های غیرمولد حرکت می‌کند که می‌تواند تورم شدیدی را ایجاد کند اصلا بر همین اساس است که کاهش رشد نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر مهار تورم به شمار می‌رود که از این رو کاهش نقدینگی که  رخ داده می‌تواند آثار زیادی از جمله کنترل تورم داشته باشد به شرطی که سایر عوامل موثر در تورم هم به نحو مناسب مدیریت شود.

اما برنامه بانک مرکزی برای امسال چیست؟ در راستای این مورد معاون اقتصادی بانک مرکزی شیرجیان اظهار کرد: برای امسال هم در کنار کنترل نقدینگی به موضوع مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت بخش‌های مولد اقتصادی توجه جدی داریم.


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟-پیام امروز

۱۰:۰۰ – ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۰۰ – ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ برخی افراد به خوردن مواد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *