سوله آکام فلز

کشت محصولات زراعی در فضا تا سال ۲۰۲۶-پیام امروز


یک استارت‌آپ کشاورزی عمودی در انگلیس در حال ارتقای فناوری خود به قله‌های جدیدی است، به گونه‌ای که آژانس فضایی این کشور ۱.۵ میلیون پوند به شرکت Vertical Future اعطا کرده تا مزرعه‌ای مستقل در مدار بسازد و باغ سبزیجات با فناوری پیشرفته در اولین ایستگاه فضایی تجاری در جهان تاسیس شود.

این ایستگاه که در حال حاضر توسط Axiom Space مستقر در ایالات متحده ساخته می‌شود، قرار است در‌های خود را در سال ۲۰۲۶ به روی فضانوردان مشتاق باز کند.

ایستگاه‌های فضایی محل اثبات ایده‌آلی برای رشد میوه‌ها، سبزیجات و حتی دارو در ریزگرانش هستند، و درس‌هایی که در اینجا آموخته‌ایم احتمالاً برای تغذیه انسان‌های گرسنه پس از راه‌اندازی فروشگاه در ماه یا مریخ، حیاتی هستند.

دکتر جین بروملی، مدیر ارشد علمی در Vertical Future، گفت: هرچه بیشتر به فضا برویم، در زمانی که در آنجا هستیم، به تولید بیشتری، خواه در زمینه مواد غذایی، خواه در زمینه بیومواد و یا دارو نیاز خواهیم داشت،

 شرکت Vertical Future که مقر آن در لندن است، مزارع عمودی کاملاً خودکار را طراحی، تولید و مستقر کرده و گیاهان را زیر چراغ‌های LED در جعبه‌های فلزی روی یک سیستم قفسه‌بندی به ارتفاع چند متر رشد می‌دهد.

ربات‌هایی که قادر به حرکت بالا و پایین و چپ به راست هستند، سلامت محصول، پردازش کاملاً خودکار بذر برای برداشت و … را در فضا حفظ می‌کنند.

این سیستم عمودی در فضا در آینده باید بر مجموعه جدیدی از چالش‌ها غلبه کند. بروملی گفت: مسئله اصلی آبیاری و تغذیه (گیاهان) است. در ریزگرانش، هر حرکت سیال باید به دقت کنترل شود، زیرا آب به همان روشی که در زمین جمع می‌شود، در اینجا جمع نمی‌شود.

شرکت Vertical Future در حال بررسی استفاده از نوعی “پد” است که به طور ایمن حاوی مایع برای استفاده گیاهان است. این روش بر اساس تحقیقات قبلی انجام شده توسط ناسا است که در آن فضانوردان به صورت دستی پد‌ها را با کود (کود مخلوط با آب) تزریق می‌کردند.

فضانوردان دهه‌هاست که روی کاشت گیاهان در فضا آزمایش می‌کنند، اگرچه این تلاش‌ها از نظر دامنه محدود باقی مانده است، به طوری که خدمه در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) محموله‌های منظمی از وعده‌های غذایی منجمد خشک شده دریافت می‌کنند تا نیاز‌های غذایی خود را پوشش دهند.

اما هنگامی که فضانوردان به مدت طولانی به فضا سفر می‌کنند، ویتامین‌های موجود در غذا‌های بسته بندی شده شکسته می‌شوند و برای سلامتی آنها مشکل ایجاد می‌کنند، بنابراین میوه‌ها و سبزیجات تازه رشد کرده تنها راه حل مناسب هستند.

بروملی خاطرنشان می‌کند: گیاهان نه تنها برای تغذیه فضانوردان مهم هستند، بلکه یک مزیت روانشناختی ثابت شده برای خوردن محصولات تازه وجود دارد. تجربه بافت و طعم غذا‌های تازه را نمی‌توان از نظر رفاه فضانوردان دست کم گرفت، و از آنجایی که دورتر سفر می‌کنیم و زمان بیشتری را در فضا می‌گذرانیم، این امر بسیار مهم است.

شرکت Vertical Future در حال ساخت نمونه اولیه یک مزرعه فضایی در سال جاری است و قصد دارد این سیستم را سال آینده در ایستگاه فضایی بین المللی، قبل از استقرار آن در ایستگاه فضایی تجاری جدید در سال بعد آزمایش کند.

کشاورزی عمودی از چند سال پیش رواج یافته و استارت‌آپ‌ها آینده‌ای را نوید می‌دادند که در آن می‌توان مواد غذایی را به صورت محلی و پایدارتر تولید کرد.

در حالی که مزارع عمودی ایده خوبی هستند، اما هزینه‌های مالی و انرژیک آن در مقایسه با کشاورزی سنتی هنوز بالاست. به همین دلیل است که حتی امروزه، تنها بخش کوچکی از غذا‌های مصرفی تولید مزارع عمودی هستند.

منبع: Youm۷


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی-پیام امروز

در میز اقتصاد امروز به موضوع رسیدگی به امور روستاها در وزارت جهاد کشاورزی پرداخته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *