سوله آکام فلز

دستاوردهای بزرگ طرح چشمه نور ایران؛ از استحصال معادن تا روش‌هایی برای جایگزینی شیمی‌درمان و درمان سرطان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیام امروز، احمد حقیقت؛ مدیر اجرایی پروژه شتابگر ملی درمورد پروژه چشمه‌ نور ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چشمه نور در فاز اول که باریکه‌های الکترونی و فوتونی شتاب‌دهنده ۴ مگاالکتروولت بوده سال گذشته راه‌اندازی شده و اکنون استفاده کاربری از آن انجام می‌شود. این شتاب‌دهنده به سایت قزوین منتقل می‌شود که امکانات آزمایشگاهی بیشتری در آن وجود دارد و خدمات‌دهی بهتری به مراکز علمی و صنعتی انجام می‌دهد.

به گفته وی، شتاب‌دهنده خطی ۲۵ مگاالکتروولت و خط باریکه تابش تراهرتز انتهای سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی خواهد شد. سپس این شتاب‌دهنده تا سال ۱۴۰۴به ۷۵ مگاالکتروولت ارتقا پیدا می‌کند. برنامه داریم تا عدد شتابگر خطی را به ۱۵۰ مگاالکتروولت برسانیم که هدف نهایی طرح است، برسد.

وی با بیان اینکه این شتاب‌دهنده کاربرد‌های متفاوتی دارد، گفت: کاربرد‌های پزشکی از جمله مواردی است که با استفاده از این طرح به آن توجه می‌شود؛ در آینده نزدیک دستگاه‌های تولید تابش تراهرتز به عنوان دستگاه‌های مرسوم تصویربرداری سریع و بی‌خطر به جای سونوگرافی که روشی بی‌دقت در بیمارستان‌ها است، خواهند شد. کشف مواد غیرمجاز در فرودگاه‌ها هم موردی است که در کشور‌های دیگر انجام می‌شود و در کشور ما هم نیاز است.

حقیقت با تأکید بر اینکه برای افزایش سطح فناوری در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به چشمه نور است، گفت: استحصال معادن، تصویربرداری پزشکی، صنایع غذایی مانند تولید بستنی، خودروسازی، تولید کاتالیست‌های جدید برای شیرین‌سازی آب از جمله کاربرد‌های این طرح است.

مدیر اجرایی پروژه شتابگر ملی گفت: اکنون روش‌هایی مانند شیمی‌درمانی و درمان سرطان با جراحی منسوخ شده و این نیاز به استفاده از روش‌های جدید دارد که اجرای این پروژه به ارتقای درمان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

آموزش رایگان معلم بازنشسته به کودکان کار-پیام امروز

یک معلم بازنشسته گفت: شرایط سختی بود که باید درس را به صورت فشرده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *